Perfekt tajming för säkerhetsbälte för häst

Artiklen är publicerad i tidningen Hästen, nummer 7, 2005.



Produktionen av Arvak-bältet, ett säkerhetsbälte för hästar som åker transport, verkar ligga rätt i tiden. Säkerhetsbälte för hundar i bil är redan ett krav i Tyskland. I Sverige erbjuder svenska bilfirmor som säljer tyska bilmärken hundbilbälte som tillbehör. Bälte för hästar är nu nästa produkt att visa upp, tajmingen är perfekt!

Det var egna erfarenheter om hur ”löst” hästar som åker transport står som fick Kristina Lindfors i Sunderbyn utanför Luleå att börja klura på en lösning, en lösning som fick namnet Arvak-bältet. Tillsamman med sin man Nils-Olov Lindfors har de nu tagit fram en prototyp som visats upp både inom och utanför Sverige.

Konstruktionen är så att säkerhetsbältet sitter förtöjd i bakre delen av transportbilen, sedan löper den i en gejder som är fastsatt i väggen på hästens båda sidor. Hästen kan sträcka sig något framåt, bakåt och i sidled. Vid inbromsning står hästen stadigare. Bältet förhindrar att hästen kan ta sig över bommen, stegra sig eller lägga sig i transporten.

Arvak-bältet är redan en flerfaldigt prisbelönt uppfinning trots att den inte kommit ut på marknaden ännu. Hösten 2004 på Stora Nolia i Piteå, som är Sveriges största besöksmässa med drygt 120.000 besökare, utsågs Arvak-bältet till årets mest innovativa produkt i Norr- och Västerbotten. Det var Innovation Norr- och Västerbotten som delade ut priset, förutom utmärkelsen och äran fick uppfinnarparet Kristina och Nils-Olov Lindfors även motta en check på 3.000 kronor.

Nästa pris mottogs på Venture Cup Nord 19 maj 2005, en tävling som hade fått in hela 107 tävlingsbidrag. Tävlingen var uppdelad i tre steg fördelat på affärsidé, marknadsplan och affärsplan.

Kristina och Nils-Olov Lindfors ”knep” 1:a-priset och med det medföljde förutom äran en check på 200.000 kronor. Motiveringen till vinsten löd: att affärsidén hittat en oexponerad nisch, att den bygger på egen erfarenhet och att det finns ett mycket stort intresse, både nationellt och internationellt.

Ytterligare ett pris har skaparparet tilldelats för sin uppfinning och det var i samband med Luleå Näringslivs pris 27 maj, då de tog emot Innovation Norrbottens SKAPA-pris 2005. Priset bestod av en skulptur som kallas järnbalken och är gjord av luleåkonstnären Eva Gunnarsdotter.

Säkerhetsbältet har också blivit omskrivet i tidningen Uppfinnaren & Konstruktören, nummer 3, 2005. Nyheten om säkerhetsbältet för hästar har även nått finsk mark. I tidningen Hevosurheilu som betyder hästsport på svenska publicerades en artikel 10 juni 2005.

Säkerhetsbältet ska genomgå test

Nils-Olov berättar att de nu befinner sig i det läget att de håller på att ta fram utrustning för officiell provning som ska ske på Statens Provningsanläggning. Vi har avgjutit ett framparti av häst i kompositmaterial och gjort en ställning till framdelsattrappen. Med testriggen kommer vi att göra några förtester innan vi skickar ner produkten för godkännande.

Tester kommer också att ske ”live” med riktiga hästar. Hästtransporterna kommer att utrustas med videokameror som dokumenterar hästarnas beteende under färd. Av förståliga skäl kommer vi inte att utföra krocktester här hemma på gården, anger Nils-Olov.

I första testomgången kommer vi att använda våra egna hästar men vi har även fått folk som anmält intresse om att deras hästar ska få delta i testet. De rör sig om hästar som brukar vara oroliga eller rent utav besvärliga att frakta i hästtransport. Det är bland annat ett företag i Holland som har haft att göra med hästar som är väldigt besvärliga att transportera. De vill gärna testa om säkerhetsbältet har en lugnande effekt på dessa problemhästar.

I Tyskland har vi fått kontakt med en privat hästuppfödare som vill delta i testet med några av sina hästar. Här hemma i Sverige är det en känd tränarprofil som anmält sitt intresse, säger Nils-Olov lite hemlighetsfull. Produkten är i testfasen nu så Nils-Olov vill inte avslöja för mycket.

Arvak-bältet introduceras i Tyskland

Strategin är att produkten först kommer att lanseras i Tyskland eftersom flera tyska trailertillverkare tycker att produkten är intressant att ta fram för produktion. Tillverkarna kom i kontakt med bältet då det visades på den stora hästmassan Equitana i tyska Essen i månadsskiftet februari/mars 2005. En annan fördel med den tyska marknaden är att generellt sett så är tysktillverkade transporter stabila i sin konstruktion.

I Tyskland har man inte samma krav som i Sverige på att hålla nere vikten när man gör trailerkonstruktionen, vilket resulterar i en stabil ”pjäs”, förklarar Nils-Olov. En faktor till som gör Tyskland högintressant är att man i landet nyproducerar 25.000 – 30.000 hästtransporter varje år.

Säkerhetsbältet verkar ha tagits fram i ”rätt ” tid. Många tyska besökare på Equitana-mässan såg det som naturligt att ett säkerhetsbälte för hästar presenterades. Det naturliga förhållningssättet till bältet för hästar, bottnar troligtvis i att man i Tyskland redan i årsskiftet 2005 infört lag på bälte för hund i bil. Det ligger i tiden att komma ut med en liknande produkt fast för hästar, anser Nils-Olov. Behovet är förmodligen ännu angelägnare för hästar än för hundar med tanke på säkerheten, men även den förbättrade komforten för hästarna gör att bältet uppfyller ett behov.

Hästarna står stadigare i transporten när de sitter fast i bältet. En hel del olyckor har under åren lopp skett då hästar råkat ramla över bommen. Det har till och med hänt att hästar tagit sig ur transporten under färd. Vid kollisioner med annan bil riskerar man att hästen kan hamna ute på vägbanan om det vill sig riktigt illa.

– Jag har sagt det förr, men det tål att sägas igen, för så märkliga är våra bestämmelser, hävdar Nils-Olov. Det enda som lagligen får fraktas i transport efter bil utan att vara fastspänt är levande djur, all död materia måste vara ordentligt förankrad.

Produktionen ska ske i länet

Nils-Olov har hört sig för en del med trailertillverkare och han säger att de idealiska är om vi kan samarbeta så att de trailertillverkarna konstruerar och ansvarar för infästningspunkterna i transporterna.

Om allt går på ”räls” så kommer produkten att finnas på marknaden i slutskedet av december, anger Nils-Olov. I inledningsskedet är det dock inte tänkt att bältet ska köpas över disk utan det ska finnas installerat i nya hästtransporter.

När det gäller själva produkten har Porsi SY-produkter i Vuollerim varit behjälplig med framtagning av prototypen och utställningsexemplaret och samarbetet ska fortsätta.

När produkten efter testgenomgång är godkänd av Statens Provningsanstalt kommer syfabriken i Vuollerim även att stå för tillverkningen.

– Konsulter vi talat med har sagt att vi är naiva som inte lägger produktionen i ett låglöneland, men vi bjuder på att vi är naiva. Det är ingen slump att tillverkning förlagts i hemlänet. Vi sätter ett egenvärde i att produktionen sker i länet och skapar arbetstillfällen här. Jag och min fru vill skapa ett mervärde i vår eget samhälle, avslutar Nils-Olov.

Text: Anki Lundberg